System e-TOLL od momentu jego wprowadzenia budzi wiele pytań czy wątpliwości wśród kierowców zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Nowoczesny system poboru opłat elektronicznych zastąpił wcześniejszy viaTOLL, wprowadzając jednocześnie nowe zasady oraz technologie, które mogą się różnić w zależności od kategorii pojazdu.
Czy jednak e-TOLL dla osobówek funkcjonuje w ten sam sposób co dla ciężarówek? Warto przyjrzeć się temu zagadnieniu bliżej, aby uniknąć nieporozumień i problemów podczas podróży po polskich drogach.
Jak działa e-TOLL dla samochodów osobowych?
System e-TOLL dla osobówek został stworzony z myślą o usprawnieniu poboru opłat na wybranych odcinkach autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
W przypadku samochodów osobowych kierowcy mają możliwość wyboru kilku metod płatności – mogą korzystać z dedykowanej aplikacji mobilnej, urządzeń OBU (On-Board Unit) lub zewnętrznych systemów ZSL (Zintegrowany System Lokalizacyjny). System ten opiera się na technologii pozycjonowania satelitarnego. Dzięki temu opłaty naliczane są automatycznie w momencie przejazdu przez płatne odcinki dróg.
Jednak kluczową różnicą w stosunku do e-TOLL dla ciężarówek jest fakt, że dla samochodów osobowych system ten obowiązuje jedynie na wybranych autostradach państwowych, takich jak A2 Konin–Stryków oraz A4 Wrocław–Sośnica. Oznacza to, że kierowcy mniejszych pojazdów nie muszą martwić się o ten system na innych odcinkach autostrad zarządzanych przez prywatnych koncesjonariuszy.
Czym różni się e-TOLL dla ciężarówek?
W przypadku pojazdów ciężarowych system e-TOLL działa na zupełnie innych zasadach. Przede wszystkim obowiązek korzystania dotyczy wszystkich pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, a także autobusów niezależnie od ich masy.
W przeciwieństwie do e-TOLL dla osobówek system ten obejmuje nie tylko autostrady, ale również wybrane drogi ekspresowe oraz krajowe. To oznacza, że kierowcy ciężarówek muszą być stale podłączeni do systemu, aby uniknąć wysokich kar za brak opłaty.
Dodatkową różnicę stanowi brak możliwości jednorazowego uregulowania opłaty na bramkach czy za pomocą aplikacji – w praktyce kierowcy ciężarówek muszą korzystać z urządzeń OBU lub ZSL, które na bieżąco monitorują ich położenie i naliczają odpowiednie opłaty. To sprawia, że system e-TOLL dla samochodów osobowych jest o wiele elastyczniejszy oraz wygodniejszy. Natomiast dla ciężarówek stanowi obowiązkowe rozwiązanie, które wymaga stałej integracji z systemem opłat drogowych.
Korzyści i wyzwania wynikające z e-TOLL
Nie da się ukryć, że nowoczesny system e-TOLL dla osobówek i ciężarówek znacząco różni się od poprzedniego viaTOLL, który opierał się na technice radiowej. Nowa technologia satelitarna pozwala na precyzyjniejsze naliczanie opłat, jednak wymaga również większej uwagi ze strony użytkowników.
Właściciele samochodów osobowych mogą skorzystać z aplikacji mobilnej, co jest wygodne, ale również wiąże się z ryzykiem problemów technicznych, takich jak błędy w pozycjonowaniu czy konieczność ciągłego dostępu do internetu.